کیش ایر - ایرلاین کیش ایر - کیش ایران
کیش ایر - ایرلاین کیش ایر - کیش ایران
شرکت هواپیمایی کیش با هدف توسعه فعالیت های جزیره زیبای کیش، از طریق برقراری ارتباط با مراکز استان های کشور و اتصال به کشورهای حاشیه خلیج همیشه فارس درسال 1370 تاسیس شد. این شرکت پس از ثبت و دریافت مجوزهای قانونی به عنوان یکی از شرکت های تابعه سازمان منطقه آزاد کیش و در قالب یک شرکت سهامی خاص، فعالیت خود را از خرداد ماه همان سال با دو فروند هواپیمای اجاره ای شروع کرد.
پس از طی دوره تاسیس و راه اندازی، از اواخر سال 1372 با تغییر استراتژی و رویکرد شرکت، به کارگیری متخصصان کارآزموده و رعایت اصل صرفه جویی و فعالیت مداوم سبب شد تا شرکت در مدت کوتاهی ضمن رفع مشکلات، به پیشرفت های قابل ملاحظه ای در زمینه بازرگانی، عملیات، فنی، خدمات فرودگاهی و پشتیبانی دست یابد که تحقق چنین اموری، بستر مناسبی را در جهت رشد و سازندگی فراهم آورد.
همزمان با گذراندن موفقیت آمیز دو دوره ابتدایی، دوره سوم به نام مرحله بازنگری و شکوفایی شرکت، از اواخر سال 1376 و با تغییر مجدد مدیریت، آغاز شد.کیش ایر در این زمان، 10 فروند هواپیمای اجاره ای شامل هواپیمای یاک 40 و توپولف 154 در اختیار داشت که با تغییر سیاست های ارزی بانک مرکزی، عدم واگذاری ارز دولتی و افزایش نرخ ارز برای شرکت های هواپیمایی، امکان نگهداری و انجام حداقل ساعت پرواز تعیین شده برای آنها عملی نبود. لذا به منظور پیشگیری از ضرر و زیان احتمالی، تعداد هواپیماهای اجاره ای کاهش و درعوض، ساعت پرواز هواپیماهای باقیمانده افزایش یافت.
از این مرحله می توان به عنوان آغاز دوره چهارم، یعنی اتخاذ استراتژی نوینی برای خروج از بحران مربوطه یاد کرد.
عدم هماهنگی شرکت های غیردولتی به منظور خرید هواپیما و فشارهای ناشی از نرخ بالای اجاره بها با تغییر نرخ ارز سبب شد تفکرخرید هواپیما درکیش ایر بیش از پیش دنبال شود. افق بلند شرکت در جهت استقلال کامل، کارآفرینی و ارتقاء ایمنی، از دیگر شاخص هایی بود که کیش ایر را به خرید هواپیما، استفاده از خدمه پروازی ایرانی به جای خدمه پروازی خارجی و انجام امور مهندسی تعمیرات در داخل تشویق می کرد.
این امر اگرچه وقت گیر، پرهزینه و پرزحمت بود؛ ولی نتیجه مثبت در ابعاد مختلف، به ویژه اقتصادی برای شرکت، سازمان منطقه آزاد کیش و کشور در بر داشت. اکنون نیز در مرحله پنجم از تاریخچه کیش ایر، مدیریت شرکت توانسته است سیاست استراتژی نوین خویش را به مرز بلوغ برساند که ثمره آن را می توان افزایش ناوگان ملکی و نیز جایگزینی هواپیمای غربی به جای هواپیمای شرقی دانست و در حال حاضر این شرکت دارای 7 فروند هواپیمای بوئینگ MD و 2 فروند هواپیمای فوکر 100 و 2 فروند ایر باس A321 می باشد .
این شرکت درحال حاضر، با تمام خصوصیات و استانداردهای لازم بین المللی، یکی از شرکت های عضو IATA (یاتا) و اولین شرکت داخلی دارنده گواهینامه IOSA (آیوسا) است.
پرسنل و متخصصان هواپیمایی کیش، با آگاهی از نقش آفرینی خویش در ارائه خدمات به مشتریان، تمایل جدی خود را در راه رسیدن به اهداف عالی شرکت به کار گرفته و توانسته اند در سایه الطاف خداوند متعال ( جل جلا له )، در گام نخست، محیطی صمیمی و دوستانه را برای خود و به تبع آن در گام بعدی، جلب رضایت مسافران را حاصل کنند .